
Första pris: Mina Sjöberg, Hansåkerskolan, klass 5.
Beskrivning: Den här stenen finns ovanför hällan. Hålet i stenen har kanske formats av en sten som har snurrat i hundratals år eller så kan det vara mjukare sten eller mineral just där som den har nötts bort av vatten. Man vill ju bara klättra upp på den! Det ser ut som en gubbe med bara ett öga. Den är som en Picasso-tavla. Det ser ut som en skål. Det växer lavar på den.
Motivering: Detta bidrag visar hur geologi i vardagen kan väcka fantasin och inspirera oss till att kolla närmare. Sann geologi-glädje!
Beskrivning: Den här stenen finns ovanför hällan. Hålet i stenen har kanske formats av en sten som har snurrat i hundratals år eller så kan det vara mjukare sten eller mineral just där som den har nötts bort av vatten. Man vill ju bara klättra upp på den! Det ser ut som en gubbe med bara ett öga. Den är som en Picasso-tavla. Det ser ut som en skål. Det växer lavar på den.
Motivering: Detta bidrag visar hur geologi i vardagen kan väcka fantasin och inspirera oss till att kolla närmare. Sann geologi-glädje!

Andra pris: Fabian Lundberg, Montessoriskolan Floda säteri, åk 7.
Beskrivning:
Det här är Idres högsta berg Städjan. Jag tog den när jag var där i somras. Det speciella med detta berget är att när man kollar från norr ser det ut som en vulkan. Berget består av kvartsit, som underlagras av gråa skiffer. I framkanten av bilden kan man se att berget vittrar sönder, det kallas för frostsprängning. Vatten tränger in i sprickor i berget. När vattnet fryser kan isen spränga bort stora stenblock eller dela större stenar till mindre. Det är väldigt stenigt i fjällen och nu förstår jag varför.
Motivering: Detta bidrag visar geologi som naturupplevelse, men också hur det präglar landskapet och hur geologi kanske till och med kan bli en del av den lokala identiteten.
Beskrivning:
Det här är Idres högsta berg Städjan. Jag tog den när jag var där i somras. Det speciella med detta berget är att när man kollar från norr ser det ut som en vulkan. Berget består av kvartsit, som underlagras av gråa skiffer. I framkanten av bilden kan man se att berget vittrar sönder, det kallas för frostsprängning. Vatten tränger in i sprickor i berget. När vattnet fryser kan isen spränga bort stora stenblock eller dela större stenar till mindre. Det är väldigt stenigt i fjällen och nu förstår jag varför.
Motivering: Detta bidrag visar geologi som naturupplevelse, men också hur det präglar landskapet och hur geologi kanske till och med kan bli en del av den lokala identiteten.

Tredje pris: Nora Öhrn, Lunds skola i Folkärna, åk 5.
Beskrivning: Kolla vilken fin sten med fältspat och kvarts. Om den inte var så stor så skulle jag velat ta hem den!
Motivering: Tillbaka till grunderna. Detta bidrag visar en vacker sten och dess beståndsdelar. Bidraget fångar geologi på ett tydligt och pedagogiskt sätt, vilket har stort värde för att väcka nyfikenhet i ämnet.
Beskrivning: Kolla vilken fin sten med fältspat och kvarts. Om den inte var så stor så skulle jag velat ta hem den!
Motivering: Tillbaka till grunderna. Detta bidrag visar en vacker sten och dess beståndsdelar. Bidraget fångar geologi på ett tydligt och pedagogiskt sätt, vilket har stort värde för att väcka nyfikenhet i ämnet.
Tack till alla deltagare!
Eleverna gjorde ett jättebra jobb. Stort tack till lärarna som väcker nyfikenheten för geologi i klassrummen.
Dessa skolor deltog i fototävlingen 2020:
- Lunds skola, åk 5
- Montessoriskolan Floda säteri, åk 7
- Hansåkerskolan, åk 5
- Sörfors skola, åk 5